Правилами дорожнього руху України передбачено, що водії можуть скласти схему ДТП, підписати її та прибути до найближчого поста або до органу Національної поліції для оформлення відповідних матеріалів, якщо внаслідок ДТП:
– немає потерпілих;
– не завдано матеріальної шкоди третім особам;
– транспортні засоби можуть безпечно рухатися;
– у водіїв є взаємна згода в оцінці обставин скоєного ДТП.
Слід звернути увагу, що схема ДТП є одним із основних документів, на підставі яких проводиться аналіз механізму пригоди та оцінка дій водіїв щодо дотримання ними Правил дорожнього руху.
Тому необхідно відповідально складати схему ДТП і максимально точно фіксувати дорожню обстановку та сліди, утворені транспортними засобами під час ДТП.
При цьому, основною перевагою складення схеми місця ДТП водіями самостійно – є значна економія часу учасників ДТП, оскільки не потрібно очікувати прибуття поліції на місці ДТП та виживати інші заходи, які відповідно до Правил дорожнього руху є обов’язковими для учасників ДТП.
Отже, враховуючи наведені переваги необхідно розібратися, яка інформація має бути зазначена у схемі місця ДТП, щоб у поліцейських після ознайомлення із нею не виникали додаткові питання до водіїв учасників ДТП.
Відповідно до визначення, яке наведене в наказі МВС від 07.11.2015 № 1395 схема місця дорожньо-транспортної пригоди це графічне зображення місця дорожньо-транспортної пригоди з відображенням та фіксацією на ньому всіх об’єктів та обставини, що стосуються події та можуть мати значення для об’єктивного визначення її причин, яке оформлюється з дотриманням вимог цього наказу на місці пригоди і підписується її учасниками.
Виходячи із зазначеного визначення та інших вимог, які зазначені в наказі МВС від 07.11.2015 № 1395 схема місця ДТП заповнюється на аркуші із двох боків.
На лицьовій стороні аркушу схеми місця ДТП:
1. графічно зображуються та фіксуються такі об’єкти:
1.1. ділянка дороги, на якій сталась ДТП;
1.2. сталі орієнтири, до яких на схемі здійснена прив’язка об’єктів та слідів;
1.3. транспортні засоби, причетні до ДТП, координати їх розміщення відносно елементів проїжджої частини та сталих орієнтирів;
1.4. сліди гальмового шляху коліс транспортних засобів: їх розміщення відносно елементів проїжджої частини; довжина від їх початку до кожного колеса транспортного засобу із зображенням місць розривів; довжина слідів на ділянках з різним покриттям;
1.5. інші сліди та предмети, що стосуються пригоди: розміщення частин та об’єктів (уламки кузова, частинки фарби, уламки скла, осипання ґрунту, сліди рідини), що відокремилися від транспортного засобу, відносно елементів проїжджої частини, транспортних засобів; площа розсіювання уламків скла, осипання ґрунту;
1.6. координати місця зіткнення, наїзду відносно сталих орієнтирів;
1.7. ширина проїжджої частини разом з роздільними смугами;
1.8. ширина тротуарів, узбіччя;
1.9. розміри ділянок з різним станом дорожнього покриття;
1.10. розміри та розміщення дефектів дорожнього покриття;
1.11. розташування дорожньої розмітки;
1.12. розташування світлофорів, дорожніх знаків та інших засобів технічного регулювання дорожнього руху;
1.13. розташування шлагбаума, засобів сигналізації, дорожніх знаків на підході до залізничного переїзду.
2. Зазначаються наступні дорожні умови:
2.1. Освітлення місця ДТП (денне, сутінки, штучне)
2.2. Наявність зовнішнього освітлення проїжджої частини в темний час доби (є/нема)
2.3. Наявність зовнішнього освітлення тротуару в темний час доби (є/нема)
2.4. Стан покриття проїзної частини (сухе, мокре, ожеледиця, забруднене, засніжене тощо)
2.5. Наявність дорожнього огородження вздовж проїжджої частини (є/нема)
2.6. Наявність пішохідного огородження вздовж тротуару або розділювальної смуги (є/нема)
2.7. Наявність дорожніх знаків пріоритету на головній дорозі (є/нема)
2.8. Наявність дорожніх знаків пріоритету на другорядній дорозі (є/нема)
2.9. Наявність наземного пішохідного переходу з дорожніми знаками та розміткою (є/нема)
2.10. Наявність горизонтальної розмітки проїжджої частини (є/нема)
2.11. Наявність горизонтальної розмітки на пішохідному переході (є/нема)
2.12. Наявність світлофорного об’єкта (на момент скоєння ДТП працював/не працював)
2.13. Наявність недоліків в утриманні вулично-шляхової мережі, які стали супутньою причиною ДТП (є/нема)
3. Зазначаються назви об’єктів, зображених на схемі.
4. Зазначаються П. І. Б., дата народження, місце проживання (перебування) учасників пригоди та його особистий підпис
На зворотному боці схеми місця ДТП зазначаються:
1. марка (модель) пошкодженого транспортного засобу;
2. тип транспортного засобу;
3. номерний знак транспортного засобу;
4. належить (П. І. Б. та місце проживання власника (співвласника) або місцезнаходження гаража);
5. серія та номер полісу обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та назва страхової організації, яка його видала;
6. перелік видимих (зовнішніх) пошкоджень транспортного засобу, які сталися внаслідок ДТП та підписи учасників ДТП про підтвердження даних про пошкодження транспортних засобів;
9. порушення пункту Правил дорожнього руху;
10. результати огляду на стан сп’яніння (у випадку його проведення);
Зазначена інформація підтверджується підписами водіїв транспортних засобів.
Окремо слід звернути увагу, що при складанні схеми місця ДТП рекомендується:
1) застосовувати спеціальне креслярське приладдя (лінійки, лекала);
2) користуватися загальноприйнятими графічними зображеннями об’єктів та умовними позначками;
3) не порушувати масштабу зображення;
4) деталізувати ту чи іншу ділянку схеми пригоди;
5) використовувати винесення фрагментів за схему.
Отже, у разі дотримання наведених вище вимог, водії автомобілів, що потрапили у ДТП зможуть скласти схему місця ДТП, яка буде містити виключну інформацію щодо обставин події. Зазначене по-перше дозволить зекономити час на очікуванні поліцейських на місці ДТП та по-друге у подальшому дозволить уповноваженим особам прийняти правильне рішення по справі.
Залишити відповідь