Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) Укртрансбезпекою передбачає, що рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі – транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об’єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) проводиться із зупиненням транспортних засобів або без їх зупинення.
Хто має право проводити рейдові перевірки (перевірки на дорозі)
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів.
Такі перевірки можуть проводитися як однією посадовою особою Укртрансбезпеки так із залученням посадових осіб:
– відповідного підрозділу Національної поліції;
– Агентства відновлення, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки;
– власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).
Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення вищезазначених посадових осіб.
Які вимоги до посадових осіб, що здійснюють рейдові перевірки (перевірки на дорозі)
Посадові особи Укртрансбезпеки та її територіальних органів, які здійснюють рейдові перевірки (перевірки на дорозі) мають бути у форменому одязі та при собі мати:
– відповідне службове посвідчення;
– направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі), в якому зазначається строк проведення такої перевірки;
– сигнальний диск (жезл);
– індивідуальну печатку.
Правила зупинки транспортних засобів для здійснення рейдової перевірки (перевірка на дорозі)
Зупинення транспортного засобу під час проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) здійснюється? в будь-який час на маршруті руху? посадовою особою Укртрансбезпеки або її територіального органу у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла).
Сигнал про зупинення транспортного засобу подається посадовою особою за допомогою сигнального диска (жезла). Яким указується безпосередньо на транспортний засіб, що зупиняється, та на пропоноване місце зупинення з урахуванням заходів безпеки, дорожніх умов, інтенсивності руху, освітлення та видимості ділянки дороги відповідно до вимог Правил дорожнього руху.
Під час звернення до водія посадова особа зобов’язана:
- привітатися;
- назвати свою посаду і прізвище;
- пред’явити службове посвідчення,
- пред’явити направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі);
- повідомити про причину зупинення транспортного засобу.
Зупинення транспортних засобів здійснюється у спеціально відведених місцях чи на узбіччі.
За відсутності спеціально відведених місць чи узбіччя. Або коли зупинка чи стоянка там неможливі, вони дозволяються біля правого краю проїзної частини (якомога правіше, щоб не перешкоджати іншим учасникам дорожнього руху).
У населених пунктах зупинка і стоянка транспортних засобів дозволяються на лівому боці дороги, що має по одній смузі для руху в кожному напрямку (без трамвайних колій посередині) і не розділена розміткою 1.1. А також на лівому боці дороги з одностороннім рухом.
Якщо дорога має бульвар або розділювальну смугу, зупинка і стоянка транспортних засобів біля них забороняються.
Транспортні засоби не дозволяється ставити на проїзній частині в два і більше ряди.
Ставити транспортні засоби під кутом до краю проїзної частини дозволяється в місцях, де це не буде перешкоджати руху інших транспортних засобів.
Біля тротуарів або інших місць із пішохідним рухом ставити транспортні засоби під кутом дозволяється лише передньою частиною, а на підйомах – тільки задньою частиною.
Стоянка всіх транспортних засобів у місцях, позначених дорожніми знаками 5.42.1, 5.42.2, 5.43, встановленими з табличкою 7.6.1, дозволяється на проїзній частині вздовж тротуару, а встановленими з однією з табличок 7.6.2-7.6.6 – легкових автомобілів і мотоциклів тільки так, як показано на табличці.
На спусках і підйомах, де спосіб поставлення не регламентується засобами регулювання руху, транспортні засоби необхідно ставити під кутом до краю проїзної частини так, щоб не створювати перешкод іншим учасникам дорожнього руху і виключити можливість для самовільного руху цих засобів.
На таких ділянках допускається ставити транспортний засіб уздовж краю проїзної частини, повернувши керовані колеса таким чином, щоб виключалась можливість самовільного руху транспортного засобу.
На трамвайній колії попутного напрямку, розташованій ліворуч на одному рівні з проїзною частиною для руху нерейкових транспортних засобів, дозволяється зупинка лише для виконання вимог цих Правил, а на розташованих біля правого краю проїзної частини – лише для посадки (висадки) пасажирів чи виконання вимог цих Правил.
У цих випадках не повинно створюватись перешкод для руху трамваїв.
Зупинка забороняється:
б) на трамвайних коліях (крім випадків, обумовлених пунктом 15.8 Правил дорожнього руху);
в) на естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, а також у тунелях;
г) на пішохідних переходах і ближче 10 м від них з обох боків, крім випадків надання переваги в русі;
ґ) на перехрестях та ближче 10 м від краю перехрещуваної проїзної частини за відсутності на них пішохідного переходу, за винятком зупинки для надання переваги в русі та зупинки проти бокового проїзду на Т-подібних перехрестях, де є суцільна лінія розмітки або розділювальна смуга;
д) у місцях, де відстань між суцільною лінією розмітки, розділювальною смугою чи протилежним краєм проїзної частини і транспортним засобом, що зупинився, менше 3 м;
е) ближче 30 м від посадкових майданчиків для зупинки маршрутних транспортних засобів, а коли їх немає – ближче 30 м від дорожнього знака такої зупинки з обох боків;
є) ближче 10 м від позначеного місця виконання дорожніх робіт і в зоні їх виконання, де це створить перешкоди технологічним транспортним засобам, що працюють;
ж) у місцях, де буде неможливим зустрічний роз’їзд або об’їзд транспортного засобу, що зупинився;
з) у місцях, де транспортний засіб закриває від інших водіїв сигнали світлофора або дорожні знаки;
и) ближче 10 м від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду.
Стоянка забороняється:
а) у місцях, де заборонена зупинка;
б) на тротуарах (крім місць, позначених відповідними дорожніми знаками, встановленими з табличками);
в) на тротуарах, за винятком легкових автомобілів та мотоциклів, які можуть бути поставлені на краю тротуарів, де для руху пішоходів залишається щонайменше 2 м;
г) ближче 50 м від залізничних переїздів;
ґ) поза населеними пунктами в зоні небезпечних поворотів і випуклих переломів поздовжнього профілю дороги з видимістю або оглядовістю менше 100 м хоча б в одному напрямку руху;
д) у місцях, де транспортний засіб, що стоїть, зробить неможливим рух інших транспортних засобів або створить перешкоду для руху пішоходів;
е) ближче 5 м від контейнерних майданчиків та/або контейнерів для збирання побутових відходів, місце розміщення або облаштування яких відповідає вимогам законодавства;
У темну пору доби і в умовах недостатньої видимості стоянка поза населеними пунктами дозволяється лише на майданчиках для стоянки або за межами дороги.
Водій не повинен залишати транспортний засіб, не вживши всіх заходів, щоб не допустити його самовільного руху, проникнення до нього і (або) незаконного заволодіння ним.
Забороняється відчиняти двері транспортного засобу, залишати їх відчиненими і виходити з транспортного засобу, якщо це загрожує безпеці і створює перешкоди іншим учасникам дорожнього руху.
Причини для зупинення транспортного засобу під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі)
Транспортний засіб під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) може бути зупинений:
- для перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт;
2. у разі виявлення нею таких порушень Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та/або Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні:
2.1. посадки (висадки) пасажирів у невстановлених місцях;
2.2. порушення в розміщенні візуальної інформації на автобусах;
2.3. перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах без надання їм місць для сидіння;
2.4. експлуатації таксі з порушенням вимог законодавства щодо облаштування;
2.5. експлуатації транспортного засобу, що здійснює перевезення пасажирів та/або вантажів з явними ознаками технічної несправності;
2.6. характеру руху транспортного засобу, що викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка зміна напрямку руху та (або) швидкісного режиму);
2.7. відсутності номерних знаків на транспортному засобі;
2.8. наявності даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів до скоєння дорожньо-транспортної пригоди.
Обов’язки водія транспортного засобу який зупинили під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі)
Водій транспортного засобу зобов’язаний надавати на час перевірки посадовій особі документи, на підставі яких здійснюється перевезення, виконувати вимоги посадової особи, передбачені законодавством, та розпочинати рух лише з дозволу посадової особи.
Перевірка одного транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години.
Що перевіряється під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі)
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно:
- додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону;
- додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР);
- відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам;
- оснащення таксі справним таксометром;
- відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу;
- додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху;
- наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду – відповідного посвідчення;
- додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів;
- виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт, винесених за результатами розгляду справ про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, які можливо перевірити під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі);
- виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе:
- використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою;
- здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів;
- використання засобів фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі;
- використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення;
- здійснення опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.
Оформлення результатів рейдової перевірки (перевірки на дорозі)
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом, посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт, в якому зазначаються порушені норми законодавства.
У разі відмови водія від підписання акта рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис.
Акти реєструються в журналі обліку.
У разі виявлення вчиненого іноземним перевізником порушення посадова особа складає відповідний акт та приймає постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу, а інформацію про виявлені порушення та адміністративно-господарський штраф надсилає центральному органові виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної митної справи.
Порядок розгляду справи про порушення
Справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
Порядок застосування адміністративно-господарських штрафів
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів
Адміністративно-господарський штраф повинен бути перерахований автомобільним перевізником на зазначений у постанові рахунок не пізніше ніж протягом п’ятнадцяти днів після отримання ним копії постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів, про що повідомляється територіальний орган Укртрансбезпеки, посадовою особою якого винесено відповідну постанову.
Копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі автомобільного перевізника під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням.
У разі оскарження постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів стягнення сплачується не пізніше ніж протягом п’ятнадцяти днів після отримання повідомлення про залишення скарги без задоволення.
За наявності в діях фізичної особи – автомобільного перевізника ознак адміністративного правопорушення, притягнення правопорушника до відповідальності здійснюється в порядку, встановленому Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Оформлення припису
За результатами розгляду справи про порушення керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник за наявності підстав виносить припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт.
Припис підлягає обов’язковому виконанню в зазначений у ньому строк.
Про виконання припису уповноважена особа автомобільного перевізника повинна письмово повідомити посадовій особі територіального органу Укртрансбезпеки, що винесла припис.
Припис складається у двох примірниках. Один з яких видається уповноваженій особі автомобільного перевізника під розписку. Чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням або на офіційну електронну адресу (за наявності).
Оскарження постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів
Скарга на постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів може бути подана до Укртрансбезпеки.
Скарга на постанову подається протягом 10 днів після її отримання.
У разі пропуску зазначеного строку з поважних причин за заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника, щодо якого винесена постанова, строк може бути поновлений керівником Укртрансбезпеки. За умови надання заявником документів, що підтверджують наявність поважних причин несвоєчасного подання скарги в установлений строк (тимчасова непрацездатність, засвідчена в установленому порядку, або перебування у відрядженні).
Подання в установлений строк скарги зупиняє виконання постанови до розгляду скарги по суті.
Під час розгляду скарги на постанову перевіряється законність і обґрунтованість її винесення. Та у десятиденний строк після надходження скарги приймається одне з таких рішень:
- постанова залишається без зміни, а скарга без задоволення;
- постанова скасовується і матеріали подаються на повторний розгляд;
- змінюється розмір стягнення в межах, передбачених Законом, проте не в бік збільшення.
Копія рішення по скарзі на постанову видається у строк до трьох днів під розписку уповноваженій особі автомобільного перевізника. Чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням або на офіційну електронну адресу (за наявності).
Крім того оскаржити постанову можливо в судовому порядку. Допомогти підготувати позов можуть наші фахівці
Джерела законодавства, які використані для написання статті:
Кодекс України про адміністративні правопорушення;
Закон України «Про автомобільний транспорт»;
Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 р. № 422
Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306;
Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176
Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованого в Мін’юсті 20 лютого 1998 р.
за № 128/2568
Залишити відповідь